راهنماي قدم به قدم کار با ديسک Disk Imageها


 





 
گاهي اوقات، داشتن يک کپي مجاز از يک CD يا DVD که از طريق آن بتوانيد هرجا که هستيد مستقيماً به ديسک خود دسترسي داشته باشيد، کار مفيدي است. اين disk image مي تواند بر روي کامپيوتر ذخيره شوند تا در آينده burn شوند يا از طريق اينترنت منتقل گردند.
Disk imageها مي توانند يک روش ساده براي توزيع کپي هاي فايل burn شدن از سي دي ها يا دي وي دي هاي نصب (به عنوان مثال توزيع هاي لينوکس) باشند که بطور معمول به شکل disk imageها عرضه مي شوند. ممکن است توجه شما به کاور دي وي دي مجلاتي نظير Personal Compuer World که چندين disk image لينوکس را در يک ديسک فيزيکي گردآورده اند، جلب شده باشد.
يکي ديگر از کاربردهاي کلي disk imageها، استفاده از آنها مثل ديسک هاي عادي است که اين کار باعث مي شود شما نيازي به جابجايي ديسک ها و افزايش کارايي نداشته باشيد. کار با disk image بسيار ساده و سرراست است و اين مقاله به شکل يک کارگاه، تمام چيزهايي را که شما نياز به دانستن آنها داريد براي تان تشريح مي کند.
ويزارد داخلي disk- burning ويندوز براي کپي سريع فايل ها بر روي يک ديسک خوب عمل مي کند، اما نمي تواند فايل ها را به شکل يک disk image براي استفاده هاي بعدي ذخيره کند به جاي آن، ما نصب Infrarecorder (آدرس دانلود: http:/infrarecorder.org/?page_id=5 را به عنوان يک نمونه نرم افزار رايگان و مناسب توصيه مي کنيم تا با استفاده از اين برنامه بتوانيد فايل ها را به شکل يک image ذخيره کنيد. بر روي Data Disk در صفحه خوش آمدگويي کليک کنيد. به منظور انتخاب فايل ها براي ديسک، آنها را از بخش فوقاني صفحه بکشيد و بيندازيد. نواري که در پايين صفحه مشاهده مي کنيد مقدار فضاي باقي مانده را نشان مي دهد. وقتي فايل هاي مورد نظر خود را انتخاب کرديد، بر روي منوي Actions> Burn>Compilation>To a disk image کليک کنيد. مکاني بر روي کامپيوتر را براي ذخيره کردن image مشخص کنيد، اسمي براي آن انتخاب کنيد و بر روي Save کليک کنيد. وقتي image ساخته شد، بر روي OK کليک کنيد.

Infrarecorder همچنين مي تواند براي ساخت ديسک ها از image ها مورد استفاده قرار گيرد؛ چه شما خودتان image را ايجاد کرده باشيد و چه آن را از اينترنت دانلود نموده باشيد. يک ديسک مناسب در داخل CD/DVD writer کامپيوتر قرار دهيد. امکان burn يکCD image بر روي يک DVD وجود دارد اما يک DVD image مي تواند بر روي يک CD نوشته شود، زيرا براي اين کار فضاي کافي بر روي CD وجود ندارد. در پنجره آغاز Infrarecorder بر روي Write image کليک کنيد. يا در منوي Actions کليک کنيد و سپس بر روي Burn image کليک نماييد. پوشه هاي موجود بر روي کامپيوتر خود را براي يافتن disk image مورد نيازتان مرور کنيد، يک بار بر روي آن کليک نموده و سپس برروي Open کليک نماييد. اگر قصد داريد يک CD قابل بوت شدن را Burn کنيد، انتخاب سرعتي کم تر از سرعت حداکثر، کار عاقلانه اي است؛ خصوصاً اگر ديسک هاي قبلي خوب کار نکرده باشند. بر روي OK کليک کنيد تا image بر روي ديسک نوشته شود.

گاهي اوقات ساخت يک Image از يک ديسک فيزيکي و استفاده از image به جاي ديسک واقعي (در زماني که مي خواهيد به محتواي آن دسترسي پيدا کنيد) مفيد است. دسترسي به فايل ها اغلب از يک image، سريع تر از يک ديسک فيزيکي است. برنامه هاي رايگان به نام ISODisk(http://www./isodisk.com مي تواند براي ساخت يک درايو ديسک مجازي (که از طريق آن مي توان درست مثل وقتي که به يک ديسک فيزيکي دسترسي پيدا مي کنيم، از image بهره برداري کنيم) مورد استفاده قرار مي گيرد. ISODisk را از آدرس بالا دانلود، نصب و برنامه را راه اندازي کنيد. يک Disk image را از يک ديسک فيزيکي ايجاد کنيد، ديسکي را که مي خواهيد بر روي درايو نوري کپي کنيد، در داخل درايو بگذاريد بر روي برگه Create Image from CD-Rom کليک کنيد و سپس درايو مناسب را انتخاب نماييد (اگر بيش از يک درايو بر روي کامپيوتر وجود دارد). بر روي آيکون کوچک ديسک، کليک کنيد و نام و مکان ذخيره شدن image را انتخاب کنيد. بر روي دکمه Save کليک کنيد.

وقتي image را ايجاد کرديد، ISODisk مي تواند آن را munt کند تا ويندوز فکر کند آن يک درايو واقعي است. ISODisk را اجرا کنيد و اطمينان پيدا کنيد که اولين برگه Mount ISO Image as Visual Disk، انتخاب شده باشد. شما مي توانيد هر کلمه اي را که به ساير درايوها، حتي USB memory key اختصاص پيدا نکرده باشد، انتخاب کنيد. بر روي آيکون کوچک پوشه که در سمت راست هر ستون قرار گرفته کليک کنيد و فايل ISOيي را که مي خواهيد پيدا کنيد. بر روي Open کليک کنيد تا با ويندزو، درست مثل زماني که واقعا وجود دارد، کار کند. بر روي آيکوني که علامت صليب قرمز رنگ دارد کليک کنيد تاديسک بيرون بيايد. اين فرآيند مي تواند با بعضي از بازي ها کار کند اما محافظت در برابر کپي شدن که در برخي از بازي هايي که بر روي CD يا DVD رايت شده اند وجود دارد ممکن است از کارکردن آن جلوگيري کند.

روش هاي ديگري نيز براي دسترسي به فايل ها از يک فايل ISO بدون burning آن بر روي ديسک يا mounting آن با استفاده از ISO Disk وجود دارد. بسياري از برنامه هاي فشرده سازي مي توانند به فايل هاي ISO دسترسي پيدا کنند. يکي از اين برنامه ها که ما علاقه داريم به آن اشاره کنيم 7-zip
(آدرس دانلود http://www-7-zip.org/download.html ) نام دارد که مي توانيد آن را بر روي کامپيوترتان نصب کنيد. 7-zip را نصب و اجرا کنيد، کامپيوتر را براي يافتن فايل ISO مرور کنيد و بر روي فايل IS براي باز شدن آن کليک کنيد. براي باز کردن فايل، بر روي آن دبل – کليک کنيد. يک بار بر روي آن کليک چپ کنيد و بر روي دکمه Extrct کليک نمايئد. بر روي دکمه اي که علامت «...» دارد کليک نمائيد. تا پوشه اي براي ذخيره فايل مشخص کنيد و دوبار بر روي OK کليک نماييد. بر روي آيکوني که در سمت چپ نوار آدرس قرار دارد کليک کنيد تا به پوشه قبلي برگرديد.
فايل هاي ISO همچنين مي توانند براي نصب سيستم عامل هاي جديد با استفاده از نرم افزاري مثل Virtualbox که مي توانيد آن را از آدرس http://www.virtualbux.org./wiki/ Donloads دانلودکنيد، مورد استفاده قرار گيرند. Virtuablbox به شما اجازه مي دهد يک پي سي مجازي را داخل پي سي که از طريق آن مي توانيد يک ISO را به شکل يک درايو مجازي mount کنيد، بسازيد. Virtualbox را نصب و اجرا کنيد و بر روي دکمه New کليک نماييد. ويزارد را کامل کنيد. بر روي کامپيوتر جديد در ستون سمت چپ کليک کنيد و سپس بر روي عنوان درايو CD/DVD سمت راست کليک کنيد. گزينه Mount CD/DVD Drive را انتخاب و سپس گزينه پاييني يعني ISO image File را انتخاب کنيد. بر روي آيکون Folder و سپس دکمه Add در پنجره اي که ظاهر مي شود، کليک کنيد.
منبع:بزرگراه رايانه 127